Kwota słownie bez VBA (tylko przy wykorzystaniu funkcji Excela)

by Marcin

Kwota słownie bez VBA (tylko przy wykorzystaniu funkcji Excela)Jedną z często poszukiwanych, dodatkowych, funkcjonalności Excela jest możliwość zamiany kwoty wyrażonej liczbowo na tę samą kwotę zapisaną słownie.

Jedno z możliwych rozwiązań to napisanie odpowiedniego makra. W sieci dostępnych jest przynajmniej kilka tego rodzaju rozwiązań (dla spokoju sumienia i zaspokojenia ambicji wkrótce opublikuję na blogu kolejne) .

Co zrobić jednak w przypadku kiedy, z jakiegokolwiek powodu, nie możesz skorzystać z makr ? Potrzebne jest rozwiązanie, które zadziała tylko w oparciu o wbudowane w Excela funkcje. Zabrałem się więc do roboty i dzisiaj przedstawiam Wam wynik mojej pracy.

Ograniczenia:

Największą liczbą, którą możesz zamienić kwotę słownie przy pomocy mojego arkusza to 999 999 999 999,99. Nic nie stoi co prawda na przeszkodzie, aby dodać funkcje obsługujące jeszcze większe liczby, ale póki co nie znalazłem w sobie dość motywacji.

Co możesz z plikiem zrobić, a czego powinieneś unikać:

Skoroszyt udostępniam na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa Polska. W każdym razie wydaje mi sie, że ta licencja najlepiej określa to na co pozwalam i na co nie.

W skrócie można powiedzieć, że skoroszyt z moim rozwiązaniem możesz zupełnie nieodpłatnie używać, kopiować, udostępniać etc., wszystko pod warunkiem uznania mojego autorstwa. Jeżeli więc chcesz udostępnić plik na swojej stronie – nie ma problemu. Napisz jednak kto jest autorem.

Odpowiedzialność:

Starałem się dokładnie przetestować wszystkie wykorzystywane formuły i wydaje mi się, że wszystko działa tak jak powinno. Nie mogę (i nie chcę) ponosić jednak odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy w skoroszycie oraz potencjalne (Twoje) straty, frustracje, złorzeczenia i żale związane z jego działaniem.

Używasz wszystkiego na swoje własne ryzyko !

Podziękowania:

Chciałem serdecznie podziękować Bodkowi (zainteresowany będzie wiedział, że to o niego chodzi) za cenne uwagi oraz pomoc przy testowaniu całości.

Sposób użycia:

Wszystko co musisz zrobić, aby skorzystać z przygotowanych przeze mnie funkcji w swoim skoroszycie to przede wszystkim skopiować arkusz „Excelblog.pl – Kwoty słownie” do swojego skoroszytu (w zasadzie NIE MUSISZ tego robić, ale BARDZO ułatwi Ci to pracę).

Przede wszystkim otwórz swój skoroszyt, w którym chcesz mieć liczby zapisane słownie.
Skopiuj do niego mój arkusz „Excelblog.pl – Kwoty słownie” (prawy przycisk myszy na odpowiedniej zakładce i wybór odpowiedniej pozycji z menu podręcznego).

Kwoty słownie bez VBA

Pamiętaj, aby zaptaszkować „Utwórz kopię”.

Kwota słownie bez VBA

Po skopiowaniu arkusza do swojego skoroszytu możesz zamknąć mój plik – nie będziesz go już potrzebował. Wszystko co potrzebne masz już w swoim skoroszycie.

Mój arkusz przygotowany jest domyślnie do „obsłużenia” trzech różnych kwot. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby było ich więcej. Wszystko co musisz zrobić to skopiować wiersze 1:12 (lub 15:26 ) i wstawić poniżej potrzebną ilość razy.

Masz teraz kwotę, którą chcesz zapisać słownie. Wszystko co musisz zrobić to przejść do arkusza „Excelblog.pl – Kwoty słownie” i komórkę z miejscem na kwotę (B3, B17 etc) podlinkować do komórki z odpowiednią liczbą w swoim skoroszycie. W moim przykładzie do komórki B3 wstawiłem po prostu „=’Przykład zastosowania’!D16”.

Po takim zabiegu w komórce B3 mojego arkusza „obliczeniowego” pojawi się Twoja kwota, która zostanie automatycznie „przetłumaczona” na zapis słowny. Teraz możesz już w dowolną komórkę swojego arkusza wpisać „=slownie”, aby jako wynik otrzymać kwotę zapisaną słownie.

UWAGA:

Zastosowana nazwa „słownie” działa to tylko z pierwszą kwotą. Dla pozostałych
kwot (jeżeli masz ich więcej niż jedną) musisz odpowiednio nazwać komórki (z kwotą zapisaną słownie) w moim arkuszu „obliczeniowym” lub w swoim arkuszu wstawić link do odpowiedniej komórki.

Zwróć także uwagę, że możesz wybrać jedną z trzech wersji „wyglądu” zapisu słownego.

Przygotowałem dla Was krótki filmik (1,2 MB) w formacie .AVi pokazujący w jaki sposób skopiować mój arkusz oraz odpowiednio przygotować wszystko do działania. Filmik jest niestety bez komentarza, mam jednak nadzieję, że nawet w „niemej” wersji może okazać się przydatny. Jeżeli nie – cóż, skasujcie go po prostu i NIKOMU nie pokazujcie .

[hidepost]

Download

[/hidepost]
Mam nadzieję, że mój skoroszyt będzie dla Ciebie użyteczny. Jeżeli tak – bardzo proszę o kilka słów komentarza.

Oczywiście jeżeli odkryjesz jakieś błędy, lub chciałbyś po prostu coś zasugerować także zachęcam do kontaktu.

Marcin

{ 13 comments… read them below or add one }

Marcin

Cześć. Dobra robota. Bardzo pomocne rozwiązanie. Skomplikowane, tym bardziej dla laika :). zastosowałem Twoje funkcję; chciałbym jednak zastosować ją do całej tabeli gdzie mam ponad 100 wierszy i w każdym z nich jest kwota; w kolumnie obok miałaby być kwota słownie, tak abym mógł „przenieść” ją za pomocą korespondencji seryjnej w pismach. Czy jest taka możliwość? Czy dla każdej kolejnej kwoty trzeba tworzyć wiersze pomocnicze, czy można jakoś to obejść, aby po zaznaczeniu pierwszej komórki gdzie zastosowana jest funkcja, przeciągnąć po prostu w dół aby pozostałe się uzupełnił liczbami słownie? Wiem trochę to naiwne myślenie z mojej strony, ale może masz jakieś rozwiązanie na to. Jakby co to podaj maila prześlę Ci plik w którym zastosowałem Twoją funkcję.

Magda

Super rozwiązanie! Dzięki.

tomasz

Bardzo przydatne. Analizując okienko dalej mam problem żeby zrozumień niektóre funkcje.

Łukasz

witam,

mam pytanie czy jest jakiś patent jeżeli ma się kilka faktur w jednej zakładce?
Przy ilości faktur więcej niż 1 tłumaczy cały czas 1 fakturę.
Oraz jak zmienić wersje wyglądu słownego ?

Pozdrawiam
Łukasz

Anna

Witam serdecznie

pliczek jest super a dało by sie dodac do tego waluty tak abu było

dwieście USD 7/100

a dodatkowo to samo ale po angielsku?

Pozdrawiam
ania

EVA

Cześć Marcin,
Dzięki za plik kwoty słownie jest super. Chcę stworzyć arkusz w którym będę wystawiała rachunki do umów zleceń /dzieło dla różnych pracowników, różne formy o’zusowania. Problem kwoty słownie już mam rozwiązany 🙂 Pozdrawiam chętnie poczytam Twojego bloga.
Pozdrawiam
EVA

steku

Witam!
A nie prościej „=słownie(wskazana komórka)”

Lukas

Bardzo fajny plik, jak zauważę jakiś błąd dam znać 🙂

Irena

Super rozwiązanie – działa bardzo dobrze. Bardzo dziękuję.

Rafał

Witam
Wielkie dzieki działa super wkleiłem sobie to faktury i mniej czasu mi teraz zajmuje wystawienie.
Pozdrawiam

Mariusz

Witam,
Czy mogę prosić o zmianę: mianowicie chodzi o zaokrąglenie groszy (arkusz „excelblog.pl – kwoty słownie: C6). Zaokrąglenie ma postać „0/100”, chciałbym prosić o zmianę na „00/100” Chętnie zrobiłbym to sam, ale arkusz krzyczy o hasło.

Pozdrawiam
Mariusz

Jan

„XX/100 groszy” jest nielogiczne bo oznacza to np „12 setnych groszy”. Jeśli „XX/100” to bez słowa „groszy”. Poza tym świetna robota.

Krzysztof

Dzięki chłopie. Super.

Pozdrawiam,
Krzysztof

Leave a Comment

Previous post:

Next post: